Den belgiske konstnären ROA är en av den gamla skolans streetartmålare. Han är, vid sidan om Banksy, en av världens mest kända, och mytomspunna gatumålare. Mycket lite är känt om hans identitet och mystiken kring hans person ger flera lager till verken han uppför. Hans motivvärld rör sig i djurens värld och han porträtterar både vilda och tama djur med en makalös precision. Den svartvita målningen av fågeln som i nästan tio år tronade över Nässjös gator var designad att enbart kunna betraktas i sin helhet från en enda punkt i staden – ett fönster på högsta våningen i hotell Högland.

ROA:s väggmålning i Nässjö var upptakten till det nu årliga uppförandet av muralmålningar, och den blev snabbt en favorit både av lokalbefolkning och av ROA-fans över hela världen. Flera internationella filmteam har varit i Nässjö för att dokumentera målningen och intresset flög med fågeln världen över.

Han är djupt intresserad av arkeologi, av biologi och hur livet och döden hänger ihop. I sitt måleri räds han inte de stora frågorna och målar ofta djurs inre organ, något som han själv menar finns i kulturer runt om i hela världen och har en stark symbolik för människor överallt.

ROA är känd för sin säkra frihand, där han inför verkens tillkomst gör anatomiska studier av djurarten han vill porträttera, och sedan, ofta utan skiss, sprayar upp den direkt, alltid med täckt ansikte. Under vårt arbete med honom berättade han att hans bakgrund som graffitimålare har gett honom en arbetsmetod för att alltid leverera en färdig målning – oavsett hur mycket tid han har på sig: tre minuter mellan två tunnelbanetåg eller tre dagar på en skylift. I Nässjö kunde förbipasserande se verket växa fram med ROA högt över gatan på en lift med sprayburk i handen och musik i högtalarna.

I sina tjänster som konsthallschef respektive projektledare i Nässjö kommun startade Lennart och Kristina 2013 upp ett arbete med att förnya det kulturarv i form av väggmålningar från 1960-talet och framåt, som finns runt omkring i staden.