Den amerikanske konstnären Pat Perrys första offentliga konstverk i Sverige, invigdes hösten 2019. Pat Perrys motivvärld rör sig ofta kring människans förhållande till naturen och han har hämtat mycket av inspirationen från resorna han gör runt i världen. Ofta beskrivs han som en äventyrare som dokumenterar sina resor genom konst och i synnerhet hans skissböcker har kommit att bli mycket uppmärksammade och uppskattade.
Konstnären erbjöds fria händer i sitt motivval och tid att utforska platsen. Som ett led i hans konstnärliga arbete reste han runt i området för att lära känna Simlångsdalen. Processen resulterade i ett verk föreställande två personer omgivna av en skogsglänta, där ljuset faller över gräset och skapar ett djup i målningen. Väggmålningen är uppdelad på tre väggar, där två personer sitter på varsin vägg, till synes mitt i en aktivitet eller aktion, och väggen i mitten förbinder de två personernas handlingar.
Pat Perry menar själv att han i sin målning har skrivit första delen av en ny myt om platsen:
Jag har överlämnat den här berättelsen till dem som bor i Simlångsdalen, nu är den deras att fantisera ihop ett slut på
Pat Perry, Konstnär
Konstnären Pat Perry har gjort utställningar och väggmålningar runt om i hela världen och även arbetat som illustratör för bland annat The Guardian, BBC, VICE Magazine, New York Times och X (Twitter).
Detta verk beställdes av Halmstads kommun och var den första väggmålningen att uppföras utanför stadskärnan, men troligtvis inte den sista, eftersom den fick ett så varmt välkomnande både av dem som bor i orten och alla besökare och trafikanter på väg 25. Platsen Simlångsdalen är tidigare känd som spelplats för romanen Folket i Simlångsdalen (skriven av Fredrik Ström, 1903, filmatiserad 1924 och 1947). Genom samhället löper väg 25, en av de mest trafikerade vägarna i regionen, där dagligen 40 000 fordon passerar på väg mellan Ljungby och Halmstad.
Väggmålningen finns på fasaden till Ljungblommans äldrelägenheter på Brearedsvägen 30 i Simlångsdalen. Till projektet kopplades pedagogisk verksamhet för barn tillsammans med byskolan, samt de boende i huset. TAG var curatorer för projektet, som genomfördes med vår arbetsmetod vari vi värnar om konstnärlig integritet och verkshöjd genom att genomföra ett gediget förankringsarbete.
Det ligger i vårt uppdrag att välja en konstnär och låta den konstnären komma till platsen utan att inskränka hens konstnärliga integritet. I vår arbetsprocess finns paralleller att göra till konstnärsresidenser: istället för att, som vissa aktörer, beställa ett mer eller mindre fix/färdigt verk som kan liknas vid att en konstnär kommer dit och sätter sin ”sticker” på en vägg, såsom vid många festivaler och något som ofta kritiseras i termer av gentrifiering, så lägger vi vikt vid att konstnären får tid och möjlighet att upptäcka de lokala kontexter hen kommer till – något som dessutom bidrar till att lokala communities (på riktigt) får del av de värden det kan innebära att en internationell konstnär vistas och verkar på platsen, med helt nya ögon.
Lennart Alves Gernes, tag
Projektet genomfördes i nära samarbete med Simlångsdalens samhällsförening och lokala företag som ML Måleri, Vargaslättens förvaltning AB, Hallands målarmästareförening och HFAB.